|
Jan Matejko- malarz dziejów Polski
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3259 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Cele lekcji. Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń słucha z zainteresowaniem tekstu czytanego przez nauczyciela.
Uczeń potrafi wyodrębnić postaci i wydarzenia.
Wie, kim był Jan Matejko.
Wyszukuje fragmenty tekstu na dany temat.
Praktycznie stosuje zdania złożone.
Umie zapisywać i porównywać liczby w zakresie 1000 ze wskazywaniem rzędów dziesiątkowych.
Rozumie pojęcie wieku.
Potrafi malować obrazy inspirowane tekstem literackim.
Z zainteresowaniem ogląda wybrane reprodukcje Jana Matejki.
Potrafi słuchać utworu instrumentalnego muzyki dawnej.
Metody pracy:
podające,
poszukujące,
ćwiczeń praktycznych
Formy pracy:
zbiorowa,
indywidualna,
grupowa
Środki dydaktyczne:
kaseta audio z nagraniem „Tańca dworskiego”,
napisy z tytułami wydarzeń,
reprodukcje obrazów Jana Matejki: - Sobieski pod Wiedniem, - Kościuszko pod Racławicami, - Konstytucja 3 Maja, - Bitwa pod Grunwaldem.
encyklopedia,
duże arkusze papieru,
kredki świecowe,
farby plakatowe,
napisy z rodzajami malarstwa,
J. Stępień „Jan Matejko”,
podręcznik „Wesoła Szkoła”,
Karty pracy ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie utworu instrumentalnego muzyki dawnej pt. „Taniec dworski” i określanie jego nastroju. Kaseta audio
2. Omawianie treści ilustracji w podręczniku ze zwróceniem uwagi na miejsce i czas wydarzenia. P. s.93
Gdzie się to dzieje i kiedy? Dlaczego tak sądzisz? Określanie cech charakterystycznych wystroju wnętrza i wyglądu postaci.
Czym zajmują się poszczególne osoby?
Kim są dla siebie?
3. Słuchanie wzorowego czytania przez nauczyciela utworu pt. „Jan Matejko- malarz dziejów Polski”. P. s.92- 94
4. Zestawienie ilustracji w podręczniku z tekstem.
5. Tworzenie obrazu: Rodzina państwa Matejków. Dzieci losują kartki ze scenkami i próbują odgadnąć do nich tytuły w swoich zespołach. Tytuły scenek:
Rozmowa Janka z ojcem
Konkurs rysowania dziejów Polski
Podziwianie obrazów wielkiego malarza
Wychwalanie rysunku Janka
6. Rozmowa na temat głównego bohatera utworu połączona z wyszukiwaniem odpowiednich fragmentów tekstu. P. s.92- 94
Dzięki komu mały Janek zainteresował się dziejami Polski?
Dlaczego ojciec obawiał się o przyszłość syna?
Kiedy ojciec zmienił zdanie?
Gdzie kształcił się Jan Matejko?
Jakie wrażenie wywarło na widzach jego malarstwo? P. s. 94
7. Wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów, np. antykwariusz, krytyk. P. s. 92- 94
8. Zawieszenie na tablicy kartek z tytułami wydarzeń w porządku chronologicznym rozwijającej się akcji.
9. Ustalenie, że tytuły wydarzeń umieszczone na tablicy nie są zdaniami, gdyż nie zawierają czasowników w formie osobowej.
10. Zaznaczenie kolejności zdań zgodnie z przebiegiem wydarzeń. Podkreślanie w zdaniach czasowników. K. 78. ćw. 1,2
11. Pieniądze używane dawno temu w Polsce. Porównywanie wyglądu monet na zdjęciach z używanymi obecnie. K. 78. ćw. 3,4
12. Liczby do 1000. Zapisywanie, porównywanie liczb. Wskazywanie rzędów dziesiątkowych. K. M. s. 42
13. Tworzenie zdań złożonych i zapisywanie ich w zeszytach. Wskaźniki zespolenia zdań. K. ćw. 5,6
14. Przeskakiwanka literowa. Odgadywanie tytułu obrazu Jana Matejki. K. 79. ćw. 1
15. Wypowiedzi uczniów dotyczące reprodukcji obrazu pt. „Bitwa pod Grunwaldem”. P. s. 95.
16. Zwiedzanie klasowej wystawy poświęconej sławnemu Polakowi. Oglądanie reprodukcji znanych obrazów Jana Matejki: - Sobieski pod Wiedniem, - Kościuszko pod Racławicami, - Konstytucja 3 maja . Reprodukcje obrazów Jana Matejki
17. Wyszukiwanie w encyklopedii informacji o Janie Matejce. encyklopedia Wielka litera w nazwach obrazów, rzeźb, dzieł muzycznych.
18. Wzorowe czytanie przez nauczyciela ciekawostek z życia wielkiego malarza oraz związanych z jego twórczością zawartych w książce pt. „Jan Matejko”. Jadwiga Stępień „ Jan Matejko”
19. Liczby trzycyfrowe i czterocyfrowe. Pojęcie wieku. K. M. 43.
20. Narzędzia używane przez artystów malarzy i sposoby ich wykorzystywania. K. 80. ćw. 5,6
21. Malowanie obrazów w zespołach kilkuosobowych na arkuszach dużego formatu kredkami świecowymi lub farbami plakatowymi. Dzieci losują kartki z napisanym rodzajem malarstwa: pejzaż, portret. Odgadywanie rodzaju malarstwa. Arkusze dużego formatu, farby i kredki.
22. Wystawa prac i ich ocena.
23. Zadanie pracy domowej- ćwiczenie 3, karta 80. K.80, ćw. 3
Mariola Rejmus |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|